مقالات

بررسی طرز کار دستگاه هواساز

مزایای استفاده از سیستم اکونوپک

 هواساز دستگاهی است که برای ایجاد و حفظ درجه حرارت بهینه در یک فضای داخلی استفاده می شود. اغلب مردم فکر می کنند که تهویه مطبوع با ایجاد هوای سرد کار می کند. با این حال، این کاملا درست نیست. در این راهنما، به بررسی طرز کار دستگاه هواساز و همچنین کارهایی که تک تک اجزا در این سیستم انجام می دهند، خواهیم پرداخت.

ما در این مقاله به سوالاتی از قبیل این که کارکرد دستگاه هواساز چگونه است؟ اجزای این دستگاه چیست و این که عملکرد هواساز چه مزایایی به دنبال دارد، پاسخ خواهیم داد.

 

 طرز کار دستگاه هواساز چگونه است؟

دستگاه هواساز با حذف هوای گرم از داخل خانه و پمپاژ آن به بیرون کار می کند، در حالی که هوای خنک را به داخل اتاق باز می گرداند و دما را کاهش می دهد. وقتی مایع تبدیل به گاز می شود، گرما را جذب می کند و اصولاً عملکرد آن ها اینگونه است. هواساز ها بسیار شبیه به یخچال شما عمل می کنند، به این ترتیب که گرما در داخل سیستم جذب شده و سپس از اتاق خارج می شود.

 

طریقه کارکرد دستگاه هواساز به این صورت است که:

  • ابتدا هوای گرم اتاق به داخل سیستم کشیده می شود.
  • این هوا روی لوله ‌های اواپراتور سرد جریان دارد و هوا را خنک می ‌کند در حالی که یک رطوبت ‌گیر رطوبت اضافی را از بین می ‌برد.
  • در همین حال، مایع خنک ‌کننده که از طریق لوله‌ های چیلر هوا  جریان می‌ یابد، گرمای هوای عبوری را جذب کرده و تبخیر می کند و این مایع، از مایع خنک به گاز گرم تبدیل می‌ شود.
  • این هوای گرم به بیرون پمپ می شود در حالی که مایع خنک کننده از طریق یک واحد کمپرسور و یک کندانسور جریان می یابد که آن را دوباره به مایع خنک تبدیل می کند.
  • سپس هوای سرد مجدداً به داخل اتاق می چرخد ​​و در آنجا با هوای موجود مخلوط می شود و دما و رطوبت را کاهش می دهد. همانطور که متوجه شدید طرز کار دستگاه هواساز بدون قطعات اصلی آن ممکن نیست.

در داخل یک هواساز، تعدادی اجزای مختلف وجود دارد که وضعیت، فشار و دمای مبرد را دستکاری می ‌کنند و به این صورت شیوه کار دستگاه هواساز با قطعات مجزا آسان می شود.

 

اجزای هوا ساز چه کار می کنند؟فروشگاه ایران رادیاتور

 هواساز به یک مایع خنک کننده نیاز دارد که از طریق کویل ها پمپ می شود تا هوا خنک شود. طرز کار دستگاه هواساز با سه جزء کلیدی محقق می شود‌‌.

اواپراتور هواساز

در بررسی طرز کار هواساز به توضیح مختصری از مهم ترین قطعه آن یعنی اواپراتور می رسیم. هوای گرم از داخل خانه شما به داخل کشیده شده و از یک شیر انبساط عبور می کند که جریان را تنظیم می کند. سپس روی کویل اواپراتور سرد دمیده می شود که گرمای هوا را جذب می کند.

همانطور که مبرد داخل کویل ها گرما را جذب می کند، دوباره به گاز تبدیل شده و به سمت کمپرسور حرکت می کند و به این صورت نحوه عملکرد هواساز محقق می شود.

 

کمپرسور هواساز

کمپرسور در یک سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک پمپ عمل می کند و حجم گاز را کاهش می دهد و فشار و دمای آن را برای فرآیند تراکم افزایش می دهد.

 

کندانسور هواساز

کندانسور هواساز، گرمای جمع‌ آوری‌ شده از داخل اتاق توسط مبرد را می‌ گیرد و به شکل بخار آن را به بیرون پمپ می ‌کند، هوای بیرون گرما را جذب کرده و حالت را از گاز به مایع تبدیل می‌ کند. هنگامی که گرما به بیرون منتقل شد، مبرد سرد به داخل اواپراتور باز می گردد تا این فرآیند را تکرار کند.

 

 

 نتیجه طرز کار دستگاه هواساز چیست؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که نحوه کار دستگاه هواساز به این صورت است که گرما را دریافت و سرما تولید می کند. این یک تصور غلط رایج است که وظیفه هواساز فقط کاهش دمای هوا در یک فضا می باشد. هواساز ها خیلی بیشتر از این ها کارایی دارند. این دستگاه ها همچنین دارای تعدادی از مزایای سلامتی نیز هستند.

اگر می خواهید در جهت آشنایی با طرز کار دستگاه هواساز اقدام به دریافت مشاوره فرمایید، می توانید مشاوران مجرب داتیس کار را انتخاب کنید. قطعا این کارشناسان حرفه ای به شرح طرز کار هواساز به صورت تخصصی و یا با زبان ساده خواهند پرداخت. این مجموعه در زمینه فروش هواساز و سایر قطعات فعالیت دارد.

 

 

هواساز صنعتی چیست؟

شاید برای شما نیز سؤال پیش آمده باشد که هواساز صنعتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که این هواساز یک دستگاه مجهز به فیلتر های تصفیه هوا است. این دستگاه صنعتی در مکان های بزرگ مانند سوله های صنعتی و کارگاه های بزرگ تولیدی به علت بزرگ بودن فضا و نیاز به گردش هوای بیشتر کاربرد زیادی دارد.

این دستگاه به تنهایی کارایی ندارد بلکه همراه با سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا دستگاه هواساز صنعتی سرما و گرما تولید نمی کند بلکه تنها توزیع کننده سرما و گرما است و باید همراه با یک دستگاه تولید کننده سرما و گرما از آن استفاده شود. به عبارت دیگر آب بعد از سرد شدن یا گرم شدن در چیلر سرد و بویلر گرم توسط پمپ ها به سمت کویل های هوا پمپاژ می شوند.

کویل ها لوله های مسی فین داری هستند که آب بعد از فیلتر شدن به سمت آنها پمپاژ می شود. فرآیند فیلتر کردن آب به این دلیل است که ذرات معلق در آب تصفیه شوند تا از رسوب شدن ذرات بر روی کویل ها جلوگیری شود. بدین ترتیب با فیلتر کردن آب  بر طول عمر مفید کویل هواساز صنعتی افزوده می شود.

 

کاربرد انواع سیستم هواساز صنعتی

از انواع سیستم هواساز صنعتی در سالن های ورزشی و سوله های صنعتی و دیگر مکان های صنعتی بزرگ مانند گلخانه ها، آزمایشگاه ها و مراکز مربوط به پرورش قارچ و سبزیجات استفاده می شود. هواساز صنعتی سالن قارچ یکی از انواع پر کاربرد دستگاه هواساز است که عملکرد فوق العاده ای در پرورش قارچ ها ارائه می دهد.

این دستگاه با تامین هوای مورد نیاز سالن پرورش قارچ به طور چشمگیری گردش هوای سالن را افزایش می دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که قیمت دستگاه هواساز صنعتی در مقایسه با کاربرد موثری که دارد بسیار مناسب است.

 

اجزای اصلی هواساز صنعتی

همانطور که اشاره شد هواساز صنعتی به تنهایی کارایی ندارد و همراه با دستگاه سرمایشی ( چیلر) و دستگاه گرمایشی (بویلر) یا دستگاه های سرمایشی و گرمایشی در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مکان های مورد استفاده از این هواساز می توان به: سوله های صنعتی، مکان های بزرگ تولیدی، انبار های مجهز و بزرگ نگهداری کالا ها، سالن های ورزشی، کارخانه های تولید پلاستیک و کاغذ اشاره کرد.

 دستگاه هواساز صنعتی همانند سایر هواساز ها از اجزای خاصی تشکیل شده است. این اجزا عبارتند از:

  1. دریچه ورود هوا
  2. فیلتر ها
  3. کویل های آب سرد و گرم
  4. فن
  5. کانال تغذیه هوا
  6. قطعات مکانیکی و الکتریکی (ترموستات، سنسور تنظیم دما یا تنظیم رطوبت، قطعات کنترل سرعت و هوا )
  7. لرزه گیر ها
  8. قطعات مربوط به تنظیم دما و رطوبت
  9. محفظه های مربوط به اختلاط هوای تازه و هوای برگشتی از داخل ساختمان

کارایی سیستم هواساز صنعتی به این صورت است که دستگاه پس از انجام فرآیند سرد یا گرم کردن هوا، هوای موجود در دستگاه را فیلتر می کند تا از رسوب شدن ذرات معلق بر روی کویل ها جلوگیری کند. سپس با توجه به قطعات موجود برای تنظیم دما و رطوبت، دما و رطوبت آب بررسی و کنترل می شود. در آخرین مرحله هوای تولید شده توسط دستگاه با استفاده از فن به سمت لوله های ساختمانی هدایت می شود. بدین ترتیب هوا از طریق سیستم لوله کشی در فضای سر تا سر ساختمان توزیع می شود.

 

انواع هواساز صنعتی

در ابتدا هواساز به یک شکل در بازار موجود بود و این هواساز موجود نیز به صورت وارداتی در مصارف متعدد مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان صنعت و فناوری توسعه پیدا کرد و همزمان با این رشد و ترقی صنعت مربوط به دستگاه های هواساز نیز دچار تغییر و تحول شد.

 طراحان صنعتی توانستند با به‌کارگیری تکنیک های ایده آل هوا انواع هواساز صنعتی را در طیف گسترده ای از ابعاد متنوع طراحی کنند. طولی نکشید که دستگاه هواساز با رعایت استانداردهای جهانی تولید و وارد بازار شد.

 

مزایای سلامتی هواساز

  • دستگاه های هواساز خانگی حاوی فیلتری هستند که ذرات و مواد حساسیت زا مانند گرده و گرد و غبار را از گردش در هوا حذف می کند و به تمیز کردن هوایی که در اتاق تنفس می کنید کمک می کند. به طور مشابه، آن ها همچنین به عنوان رطوبت گیر عملمی کنند . این  این دلیل است که دستگاه های تهویه هوا رطوبت را از هوای داخل اتاق می گیرند و آن را کاهش می دهند.
  • هنگامی که دما افزایش می یابد، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستید. با نصب یک سیستم هواساز خانگی، خطر گرمازدگیو سایر بیماری های مرتبط با گرما را کاهش خواهید داد.
  • با کمال تعجب، هواساز به کاهش خطر کم آبیکمک می کند . دمای پایین‌ تر در اتاق به این معنی است که کمتر عرق می ‌کنید. هنگامی که عرق می کنید، در واقع آب زیادی از بدن خود از دست می دهید. البته حفظ آب بدن بسیار مهم است، اما یک سیستم هواساز به مبارزه با کم آبی احتمالی کمک می کند.
  • هوای تمیزتر هواساز به این معنی است که احتمال حملات آسم درمبتلایان به این بیماری کاهش می یابد.

مشاوره داتیس کار

همچنین راه های بسیار دیگری وجود دارد که تهویه مطبوع می تواند مفید باشد:

  • نحوه عملکرد دستگاه هواساز با فیلتر ها به حذف حشرات از محیط کمک می کند. به دلیل فیلترهای تهویه مطبوع در هواساز حشرات کمتری در خانه شما وجود خواهد داشت. این فیلترها همچنین از پخش شدن کک روی خز حیوانات خانگی شما جلوگیری می کند و به طور کلی خانه شما را تمیزتر نگه می دارد.
  • طرز کار دستگاه هواساز و نیاز مراکز مختلف به تهویه مطبوع لزوم این دستگاه ها را در صنایع مختلف ایجاب می کند. وجود هواساز در کارخانه ها، گلخانه ها و مراکز تولیدی می تواند به حفظ دمای محیط و سالم ماندن مواد اولیه منجر شود‌.

 

خرید اینترنتی سیستم هواساز صنعتی

خرید اینترنتی یک روش ایمن و  مقرون به صرفه برای خرید دستگاه هواساز است. مشتریان عزیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجموعه داتیس کار ارتباط برقرار کنند. مشاوران اطلاعات مهمی در مورد کارایی دستگاه، گارانتی و قیمت هواساز صنعتی در اختیار مشتریان احتمالی قرار خواهند داد‌. در صورت رضایت مشتریان می توانند به صورت عمده و خرده این دستگاه صنعتی را خریداری کنند. همچنین آنها می توانند برای نصب دستگاه هواساز و فروش فن صنعتی نیز از مهندسین متخصص داتیس کار نیز کمک بگیرند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *