مقالات

مقایسه چیلر و مینی چیلر + بررسی تفاوت های آنها

مقایسه چیلر و مینی چیلر + بررسی تفاوت های آنها

امروزه از سیستم های سرمایشی برای خنک سازی محیط در فصول گرم سال استفاده می شود. با استفاده از سیستم های سرمایشی می توان گرمای عذاب آور تابستان را به دمای دلخواه خود برسانید. یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین تجهیزات سیستم های سرمایشی چیلرها هستند. شاید برای خریداران این سوال پیش بیاد چیلر بهتر است یا مینی چیلر؟ کدام یک از لحاظ قیمت و میزان مصرف برق به صرفه تر هستند؟ در ادامه این مطلب از کندانسور به مقایسه چیلر و مینی چیلر می پردازیم تا ابهامات شما در هنگام خرید برطرف شود.

آشنایی با ساختار چیلرها

چیلرها در واقع سیستم های سرمایشی هستند که دمای آب را کاهش می دهند و آب را برای خنک کردن محیط وارد جریان کویل های تجهیزات خنک کننده هوا ساز ها می کنند. چیلرها در انواع تراکمی و جذبی تولید می شوند که بیشتر مناسب مصارف خانگی و صنعتی است.

معرفی مینی چیلرها

در مقایسه چیلر و مینی چیلر می توانیم بگوییم مینی چیلرها در مقیاس های کوچکتر برای ساختمان های کوچک اداره ها به کار می روند. در واقع مینی چیلرها همان چیلرهایی هستند که در مقیاس کوچکتری می باشند. معمولا مینی چیلرها در فضاهای کمتر به کار می روند.

زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کند. در مقایسه چیلر و مینی چیلر، مینی چیلرها از ظرفیتی کمتر از 20 تن تبرید برخوردار هستند و سر و صدای زیادی ایجاد نمی کنند. اغلب افراد برای اینکه سرمایش مستقلی داشته باشند، چیلرها را استفاده و آن را در تراس ها و پشت بام نصب می کنند. رایج ترین نوع مینی چیلرها مینی چیلرهای هواخنک اسکرال می باشد. با اینکه چیلر و مینی چیلر عملکرد یکسانی دارند، اما دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه آنها بررسی می کنیم.

دستگاه های مرتبط: ایر واشر، اواپراتور

معرفی مینی چیلرها

معرفی مینی چیلرها

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر ظرفیت های تناژ تبرید

مهم ترین تفاوت در مقایسه چیلر و مینی چیلر، میزان ظرفیت یا تناژ تبرید، آنهاست. مینی چیلرها دارای ظرفیتی تا 10 تن تبرید هستند، با اینکه چیلرها ظرفیت بالاتری از 10 تبرید را دارند. همانطور که گفتیم اغلب چیلرها در ساختمان های بزرگ و اداره ها کاربرد دارد. اما از مینی چیلرها در ساختمان های مسکونی با متراژ کم استفاده می شود.

تفاوت چیلرهای تراکمی و میینی چیلر در نوع کمپرسور

تفاوت در مقایسه چیلر و مینی چیلر این است که کمپراسورهای نوع اسکرال در ظرفیت های پایین به کار می رود. به همین دلیل در مینی چیلرها به علت تناژ کمتر، کمپرسورهای نوع اسکرال را به کار می گیرند، که این نوع کمپرسور کارایی و راندمان بهتری دارد.

با وجود تناژ بالای چیلرهای تراکمی، در اغلب این چیلرها کمپرسورهای پیستونی اسکرو، اسکرال به کار می رود، که بسته به نیاز انتخاب می شود.

تفاوت چیلر و مینی چیلر در نوع کندانسور

کندانسورها در انواع کندانسور هوایی و کندانسور آبی وجود دارند. در کندانسور آبی خنک سازی توسط آب و در کندانسورهای هوایی خنک سازی توسط هوا صورت می گیرد. در نتیجه تفاوت در مقایسه چیلر و مینی چیلر این است که نوع چیلر هوایی نیاز به آب برای خنک سازی نیست. اما در چیلر تراکمی ابی وجود کندانسور آبی و برج خنک کننده ضروری است. از آنجایی که مینی چیلرها نوعی چیلر هواخنک می باشند، شامل کندانسورها می باشند. از همین رو چیلرها را در محیط بیرون قرار می دهند.

دستگاه های مرتبط: کویل صنعتی بخار و آبگرم، یونیت هیتر بخار و آبگرم

تفاوت چیلر و مینی چیلر در نوع کندانسور

تفاوت چیلر و مینی چیلر در نوع کندانسور

تفاوت در اجزای تشکیل دهنده چیلر و مینی چیلر

با اینکه اجزای چیلر تراکمی هوایی و مینی چیلرها شباهت زیادی دارند، اما در چیلر تراکمی پمپ اب سرد و منبع انبساط به صورت مجزا از آن نصب می شود، اما در مینی چیلرها پمپ آب و منبع انبساط درون مینی چیلرها قرار می گیرند.

علاوه بر این چیلرها ملحقات بیشتری دارد که این امر در ابعاد آن تاثیر گذاشته و قیمت ان را بالا برده است. به عنوان مثال در یک چیلر تراکمی آبی نیاز به برج خنک کننده است، با اینکه مینی چیلرها نیازی به آن ندارد و همین امر نقش چشمگیری در قیمت چیلرها دارد.

تفاوت چیلر و مینی چیلر در مصرف برق

یکی دیگر از تفاوت در مقایسه چیلر و مینی چیلر میزان مصرف برق است. به مفهوم ساده شما باید میزان برق مصرفی چیلر و مینی چیلرها در نظر بگیرید، در این حالت مجموعه ای از واحد ها با ظرفیت برابر مصرف برق بیشتری نسبت به یک چیلر مرکزی ساختمان دارند.

دستگاه های مرتبط: میکسر استنلس استیل، مخازن استنلس استیل

تفاوت چیلر و مینی چیلر در مصرف برق

تفاوت چیلر و مینی چیلر در مصرف برق

نتیجه گیری

در این مطلب به موضوع مقایسه چیلر و مینی چیلر پرداختیم. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که انتخاب بین چیلر و مینی چیلر به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک سیستم سرمایشی کارآمد و مقرون به صرفه برای یک فضای بزرگ هستید، چیلر گزینه بهتری است. با این حال، اگر به دنبال یک سیستم مستقل با نصب و نگهداری آسان برای یک فضای کوچکتر هستید، مینی چیلر گزینه مناسبی است. قبل از خرید با متخصصین داتیس کار مشورت کنید تا به شما کمک کنند، بهترین سیستم را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

سوالات متداول در رابطه با مقایسه چیلر و مینی چیلر

  1. چیلر چیست و چگونه کار می کند؟
    چیلر دستگاهی است که برای خنک کردن آب استفاده می شود. این کار با استفاده از یک فرآیند تبرید که شامل فشرده سازی، چگالش و تبخیر یک مبرد می شود، انجام می شود. آب سرد سپس از طریق کویل ها در هواسازها برای خنک کردن هوا استفاده می شود.
  2. مینی چیلر چیست و چگونه کار می کند؟
    مینی چیلر نوعی چیلر است که برای مصارف کوچکتر مانند آپارتمان ها و خانه ها طراحی شده است. آنها به همان روش چیلرهای سنتی کار می کنند، اما کوچکتر و فشرده تر هستند.
  3. تفاوت اصلی بین چیلر و مینی چیلر چیست؟
    اصلی ترین تفاوت بین چیلر و مینی چیلر در اندازه و ظرفیت آنهاست. چیلرها به طور کلی برای خنک کردن ساختمان های بزرگ و تجاری طراحی شده اند، در حالی که مینی چیلرها برای مصارف کوچکتر مسکونی طراحی شده اند.
5/5 - (1 امتیاز)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =