مبدل های حرارتی پوسته و لوله یا Heat Exchanger

یکی از رایج ترین مبدل ها می باشند که در صنعت تاسیات بیشترین کاربرد را دارند که به نام مبدل های shell&tube شناخته می شوند.

یکی از مناسب ترین مبدل ها در صنعت جهت کارکرد در فشار و دمای بالا می باشد،در واقع مبدل حرارتی جهت انتقال بهتر حرارت از یک سیال در محیطی بسته سیال دیگری بدون تماس با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارت دیگر مبدل حرارتی دستگاهی ست که جهت اتقال حرارت موثر بین دو یا چند سیال مورد استفاده قرار میگیرد که در آن دو ماده (سیال) توسط یک دیواره از هم جدا شده اند در واقع دو ماده با یکدیگر تماسی نخواهند داشت .

اجزای مبدل های حرارتی پوسته و لوله Shell&Tube 

الف-لوله های مسی یا استنلس استیل یا مانیسمان:

 با توجه به نوع کاربرد مبدل قابل انتخاب بوده تیوب،می توانند به صورت مستقیم بوده یا با توجه به کاربرد مبدل به صورت U  شکل ساخته شوند نسب مبدل های لوله و پوسته در مدل های یک پاس تا چهار پاس تولید می شوند بدین معنی که تعداد مسیرهای رفت وبرگشت سیال درون مبدل طی کرده .

به طور مثال در مبدل دو پاس سیال ،پس از ورود به تیوب ها و محل مسیر در انتهای آن مسیر بوده و از همان ورودی خارج می گردد. در نوع تک پاس از یک طرف وارد شده و سپس در انتها از طرف دیگر خارج می گردد.

ب-تیوب شیت Toube Sheet:

صفحه ای که لوله ها در انتها به آن متصل می شوند چه از طریق جوش چه از طریق اکسپندر وظیفه تیوب شیت آبندی تیوب ها نسبت به یکدیگر می باشند.

ج-بافل Baffle:

داخل پوست صفحاتی تایید شده است که هدایت جریان سیال را عهده دار بوده و باعث کاهش سرعت عبور سیال می گردد ودر نتیجه راندمان انتقال حرارت به بالا ترین خود برسد.

این محصولات در صنایع بسیاری از قبیل داروسازی،صنایع غذایی،صنایع پتروشیمی و نیرو گاهی ،صنایع پالایشگاهی وتاسیسات و … استفاده می گردد.

د-پوسته shell:

پوستshell  با توجه به نوع سیال می تواند از انواع متریال مختلف ، از قبیل (لوله یا ورق استنلس استیل یا فولادی) انتخاب نمود. شرکت داتیس کار در زمینه فروش میکسر استنلس استیل و خرید مبدل حرارتی خدمات شایانی را به مشتریان خود عرضه می دارد.

ه-درپوش:

که معمولاً به صورت عدسی یا نیمکره بوده و به وسیله پیچ و مهره به پوسته متصل می گردد و ورودی و خروجی سیال به درپوش متصل می گردد.

مشاوره داتیس کار

کاربردهای مبدل های حرارتی

مبدل های حرارتی قابلیت خنک سازی و گرم نمودن انواع سیالات را دارد و کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی جهت خنک کردن یا گرم کردن سیالات مورد استفاده قرار گرفته است.

مبدل های حرارتی با توجه به تنوع بالا در مدل و متریال ساخته شده برحسب شرایط کاری در صنایع زیادی از قبیل صنایع داروئی،بهداشتی،غذایی،تاسیات و ….مورد استفاده قرار گرفته است.

 

انواع مبدل برمبنای نوع جریان سیال

الف- جریان متقاطع یا cross current

ب- جریان همسو   co current

ج- جریان مخالف یا ناهمسو   current   counter

 

انواع مبدل بر مبنای طراحی و ساخت

  • مبدل پوسته و لوله Shell &Tube
  • مبدل اسپیرال یا مارپیچ Spiral Heat Exchanger
  • مبدل صفحه ای Plate Heat Exchanger
  • مبدل پره ای یا فین دار Fin Plate Heat Exchanger

 الف  مبدل پوسته و لوله:

یکی از پر مصرف ترین نوع مبدل های حرارتی بوده که در صنایع مختلف از قبیل پالایشگاه، نیروگاه پتروشیمی و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد .در این نوع از مبدل ها با استفاده از انواع وله ها از قبیل مسی، استنلس استیل،مانسمان با توجه به کاربرد مبدل استفاده می گردد .بدین صورت که سیال از داخل لوله ها عبور کرده و سیال دیگری از فضای مابین لوله ها و داخل پوسته متقاطع یا موازی در طول لوله ها جریان پیدا می کند.

این نوع مبدل ها قابلیت کارکرد در دما و فشار بالا را داشته  و کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون داشته است.

ب-مبدل اسپیرال یا مارپیچ spiral:

در این نوع مبدل ها لوله به صورت فنر یا مارپیچ در آمده که از یک یا چند حلقه با قطرهای متفاوت ساخته شده که سیال از لوله اصلی مارپیچ وارد شده و درانتها نیز خارج می گردد.این نوع مبدل ها بیشتر در منابع کوئل دار اسپیرال و مبدل های حرارتی آب استفاده می گردد.متریال استفاده شده می تواند از لوله های مسی یا فولادی بوده که بنا به شرایط کارکرد متغیر می باشد.

از مزایای این نوع مبدل ها راندمان نسبتاً بالا ،مونتاژ سریع و مقاومت مکانیکی بالا در انقباض و انبساط لوله ها می باشند.

لازم به ذکر شرکت داتیس کار در زمینه فروش کویل اسپرال و فروش یونیت هیتر بخار و دیگر وسایل صنعتی با قیمت مناسب خدمات رسانی می کند.

ج- مبدل پره ای یا فین دار:

این نوع مبدل از صفحات نازک و موجدار سینوسی تشکیل شده است که معمولا از جنس استنلس استیل 304 یا 316 می باشد در این نوع مبدل ها سیال از بین صفحات موجدار عبور کرده و منجر به انتقال حرارت بین آن می شود. این مبدل ها نسل جدیدی از فروش مبدل های حرارتی بوده که در آن سیال سرد و گرم از میان صفحات حرکت کرده و سطح زیادی جهت انتقال حرارت فراهم کرده به همین دلیل دارای راندمان بالایی نسبت به سایر مبدل ها می باشد .

مشاوره داتیس کار

سوالات متداول در رابطه با مبدل پالایشگاهی

نحوه سفارش مبدل پالایشگاهی چگونه است؟

شما مشتریان عزیز می توانید محصول مورد نظر خود را مستقیما از داخل سایت ما سفارش دهید. هم چنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید

آیا بعد از تهیه مبدل پالایشگاهی به ما گارانتی داده می شود؟

بله کلیه محصولات خریداری شده از این شرکت دارای کارت اصالت کالا و گارانتی یک ساله می باشد.

قیمت مبدل پالایشگاهی چقدر است؟

طبق مقاله قیمت این مبدل ها به عوامل گوناگونی وابسته است. اما ما با توجه به نیاز شما مشتریان عزیز مناسب ترین قیمت را به شما می دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *