مقالات

معرفی و بررسی انواع برج خنک کن

معرفی و بررسی انواع برج خنک کن

انواع برج خنک کن (Cooling Towe) بر اساس مسیر جریان آب و هوا در آن ها، نحوه ساخت برج و روش انتقال حرارت دسته بندی می شوند. کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده دارای اشکال مختلفی بوده، گاهی این برج ها را به صورت گرد و گاهی به صورت مکعب و یا هذولی دیده می شوند، برج های خنک کننده دارای یک پروانه در قسمت کنار یا در قسمت بالای برج هستند البته ممکن است با برج های بدون پروانه نیز روبرو شوید.

در معرفی انواع برج خنک کن باید گفت که تفاوت هایی در توزیع آب داخل دستگاه در انواع برج وجود دارد که به سه حالت دورانی، اسپری نازل و یا ثقلی دیده می شوند. در این مقاله به دسته بندی انواع برج های خنک کننده (کولینگ تاور) می پردازیم و معایب و مزایای هر کدام را برای خوانندگان محترم توضیح خواهیم داد.

 مشاوره داتیس کار

کاربرد برج های خنک کننده در صنعت

کاربرد-برج-های-خنک-کننده-در-صنعت

برج خنک کن چیست و کارکرد انواع برج خنک کن چگونه است؟ برج خنک کننده دستگاه یا تاوری است که برای از بین بردن گرمای ایجاد شده در فرآیندها، ماشین ها و دستگاه های صنعتی به وسیله دریافت آب در حال جریان و آن را به واسطه تبخیر به اتمسفر انتقال میدهد و در ادامه موجب بازگشت مجددا آب خنک به سیستم می شود که این امر موجب خنک شدن دستگاه ها میشود. شرکت داتیس کار در زمینه فروش برج خنک کننده سانتریفیوژ با ارائه بهترین کیفیت خدمات شایانی را برای مشتریان خود به ارمغان می آورد.

اجزای انواع برج خنک کن تا حدودی بر حسب نوع و کاربرد انواع برج خنک کن باهم تفاوت دارد. اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده (cooling tower parts) شامل قطعات مختلفی است که هر کدام وظیفه معینی را بر عهده دارند. شناخت بهتر اجزای برج خنک کننده توسط افراد حاضر در کنار این برج ها موجب بهبود عملکرد این تاورها می شود.

لازم است صاحبان صنایع عظیم از اجزای کولینگ تاور اطلاعات ویژهای داشته باشند زیرا شناخت بهتر تجهیزات و اجزای مختلف آن ها در بررسی کیفی کارکرد دستگاه اهمیت زیادی دارد.

حوضچه آب سرد یا بیسین برج خنک کننده، پنل یا دیواره، فن استک یا گلویی پروانه، ستونی نگهدارنده، لوور یا ورودی هوای تازه همگی اجزای اصلی برج خنک کننده اند و اجزای جانبی برج خنک کننده از قبیل: کینگ یا پرکن ایجاد سطح، قطره برگردان یا المیناتور، آبگردان یا اسپرینکلر و … هستند.

 

معرفی و بررسی انواع برج خنک کننده از نظر جریان هوا

  • جریان طبیعی
  • جریان مکانیکی
  • جریان اجباری
  • جریان القایی
  • جریان مرکب

تقسیم بندی دیگر انواع برج های خنک کن بر اساس جنس سازه این برجها به چهار دسته:

  • برج خنک کننده فایبرگلاس
  • برج خنک کننده گالوانیزه یا فلزی
  • برج خنک کننده بتنی
  • برج خنک کننده چوبی

 

انواع برج خنک کننده نیروگاه ها

  • به طور کلی متخصصان نیروگاه های تولید برق را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند که در هر کدام نوع خاصی از برج های خنک کننده به کار برده می شوند.
    . نیروگاه های حرارتی
    . نیروگاه های آبی
    . نیروه گاه های بادی
    . نیروگاه های خورشیدی

دمای انواع برج خنک کن در هر نیروگاه با دیگر متفاوت است. انواع برج خنک کن مورد استفاده در نیروگاه برق:

  • برج خنک کننده نیروگاهی هوا خنک(برجهای نیروگاه های خشک)
  • برج خنک کننده نیروگاه آب خنک(برج خنک کن نیروگاه مرطوب یا تر)
  • کولینگ تاور هیبرید برای نیروگاه

 

 انواع برج خنک کن مکانیکی

 انواع-برج-خنک-کن-مکانیکی

 

برج خنک کننده جریان مکانیکی برجی است که از چند فن تشکیل شده که به وسیله آن ها هوا به جریان می افتد. این نوع از برج های خنک کننده برای شرایط جوی مختلف بسیار مناسب هستند.

فن های این برج ها این امکان را به وجود آورده اند میزان دبی هوا در برج خنک کننده را بتوان اندازه گیری و تغییر داد و همچنین بار حرارتی را خنثی کرد. با توجه به مکان قرار گیری فن در برج می توان دسته برج را تعیین کرد.

برای مثال اگر فن در ناحیه خروج هوا قرار گیرد برج خنک کننده جریان مکانیکی القایی نامیده می شود اما اگر فن در ناحیه ورودی برج باشد به آن برج خنک کننده جریان مکانیکی اجباری گفته می شود.

 

مشاوره داتیس کار

ویژگی های انواع برج خنک کننده جریان مکانیکی

برج جریان مکانیکی با استفاده از یک یا چند فن که نیروی محرک لازم برای به حرکت دادن پروانه ها به وسیله الکتروموتور تأمین می کند. برج خنک کننده مکانیکی نسبت به برج های خنک کننده جریان طبیعی دارای سازه کوچکتر و عملکرد پایدارتری نسبت به شرایط جوی هستند.

در این برج خنک کننده از الکتروموتور برای به حرکت درآوردن فن ها بهره می گیرند که البته برای کارکردن از جریان طبیعی برق استفاده می کنند. برج های جریان مکانیکی به دلیل گسترش تکنولوژی در تولید الکتروموتورها و پروانه ها در سال های اخیر با استقبال خوبی مواجه شده است و امروزه بیشترین تعداد برجهای خنک کننده متعلق به انواع برج خنک کن مکانیکی است.

 

سخن آخر

شرکت تولیدی و صنعتی داتیس کار با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در زمینه ساخت و تولید انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد از جمله فروش ایرواشر، فروش کویل صنعتی ، چیلر هوا خنک ، فروش فن سانتیریفیوژ ،  …  ارائه خدمات مطلوب برای مشتریان عزیز خود دارد که قابل رقابت با کالا و خدمات در سطح بازار های بین الملی می باشد.

 

1/5 - (100 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *