مقالات

بررسی تفاوت ایرواشر و هواساز

مزایای استفاده از سیستم اکونوپک

هواساز و ایرواشر دو دستگاه جداگانه هستند که برای راه اندازی تهویه مطبوع در مکان های مختلف به کار برده می شوند. این دستگاه ها بازدهی بالایی دارند و در محوطه های صنعتی و مسکونی نصب می شوند. هر دو دستگاه های ایرواشر و هواساز شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما با توجه به این شباهت ها در برخی از جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. برای درک فرق ایرواشر و هواساز باید با نحوه عملکرد و تعریف هر دو دستگاه آشنایی پیدا کنید.

 

ایرواشر و هواساز چه تفاوتی دارند

سیستم ایرواشر و سیستم هواساز هر دو  برای تامین هوای تمیز و خنک سازی محیط بسیار مورد توجه هستند. برای درک تفاوت بین ایرواشر و هواساز به تعریف و توضیح مختصری راجع به هر دو سیستم می پردازیم.

 

ایرواشر چیست؟

 

یک نوع دستگاه تهویه مطبوع است که به همراه رطوب زنی محیط را خنک می کند. در دستگاه ایرواشر نازل های آب با فشار زیاد به داخل محفظه دستگاه آب اسپری می کنند. به این ترتیب عملیات خنک سازی و انتقال حرارت میان آب و هوا باعث خنک کاری محیط و آزاد سازی هوای خنک به محیط می شود.

معرفی اجزای ایرواشر

ایرواشر از قطعاتی تشکیل شده است که با همراهی این اجزا بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. اجزای ایرواشر عبارتند از:

  • الکتروموتور
  • فن
  • کویل
  • رطوبت زن

 

دستگاه هواساز چیست؟

هواساز یک سیستم تهویه مطبوع است که بر اساس عملیات رطوبت گیری، هوادهی و خنک کاری هوا کار می کند. در سیستم هواساز هوا به دستگاه وارد می شود. بعد از تبادل حرارت و رطوبت زنی آن را از فیلترهایش عبور و به محیط انتقال می دهد. از هواساز در فصول سرد نیز به عنوان عامل گرمایشی استفاده می کنند.

معرفی اجزای هواساز

دستگاه هواساز از قطعاتی تشکیل شده است که با همراهی هر کدام از این قطعات می تواند کار کند و بهترین عملکرد را داشته باشد. گفتنی است که اجزای هواساز و ایرواشر شبیه به یکدیگر هستند به جز فیلتر و دمپر که این اجزا فقط در هواساز وجود دارد. این را می توان یکی از تفاوت های ایرواشر و هواساز به شمار می رود.

   به طور کلی اجزای دستگاه هواساز عبارتند از:

  • فن
  • کویل
  • فیلتر
  • الکتروموتور
  • دمپر

 

تفاوت دستگاه ایرواشر و هواساز در کاربرد

ظرفیت تهویه مهم ترین عامل فرق دستگاه ایرواشر و دستگاه هواساز محسوب می شود. در محیط های وسیع مانند: بیمارستان ها، محوطه های صنعتی، سازمان های اداری و مجتمع های مسکونی که از آسانسور استفاده می‌کنند، استفاده می شود. بنابراین استفاده از هواساز بهینه تر است چون امکان کانال کشی برای هواساز وجود دارد که این امکان در دستگاه ایرواشر وجود ندارد.

 

تفاوت هواساز و ایرواشر در عملکرد ایرواشر

یکی دیگر از بحث های مقایسه ایرواشر با هواساز به عملکرد ایرواشر مربوط می شود. ایرواشرها توان عملیاتی محدودتری دارند و برای نصب در آپارتمان های اداری و مسکونی مناسب تر هستند. توان عملکردی ایرواشر در خنک سازی و تهویه محیط، امکان استفاده از یک دستگاه پربازده را برای وسعت کم در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

 

مقایسه ایرواشر و هواساز در بحث گرمایش

مرکز فروش

ایرواشر برای گرمایش از دستگاه های دیگر استفاده می کند. عملیات رطوبت زنی و سرمایش هم در محفظه دستگاه صورت می گیرد. در نتیجه میزان کم شدن دمای سیستم هواساز بسیار بیشتر از دستگاه ایرواشر چون از تبرید تراکمی به جای تبرید تبخیری استفاده می کند. سرمایش و گرمایش و رطوبت زنی توسط کانل انجام می شود و دستگاه هواساز فقط از یک رابط استفاده می کند.

 

تفاوت هواساز با ایرواشر در بحث سرمایش

سرمایش در دستگاه هواساز با کویل های برودتی به موتورخانه و چیلرها انجام می گیرد ولی در ایرواشر به روش تبخیری این کار صورت می گیرد. سیستم هواساز نیاز به دیگ آب گرم و چیلر برای تولید حرارت و برودت دارد اما ایرواشر فقط به دیگ آبگرم برای تولید گرمایش احتیاج دارد.

سیستم ایرواشر با بهره گیری از آب پودر شده کار رطوبت زنی هواساز را انجام می دهد و هوای مربوط را به محیط منتقل می کند. اما هواساز هوا را بعد از گرم و سرد کردن، به فضا انتقال می دهد.

 

 خرید ایرواشر و هواساز

قیمت ایرواشر و هواساز بسته به تفاوت میان ایرواشر و هواساز متفاوت است و قیمت های جداگانه ای دارد. برای راهنمایی بیشتر در انتخاب بهترین دستگاه مورد نیاز شما بهتر است با کارشناسان ما در بخش فروش ایرواشر تماس بگیرید.

 گروه مهندسی و صنعتی داتیس کار به جز فروش هواساز و ایرواشر در زمینه فروش دستگاه های تهویه مطبوع و تبرید چون فروش کندانسورهای آبی ، کوره های هوا گرم، یونیت کویل ها، چیلر،  فن سانتریفیوژ و غیره فعالیت می کند و بهترین محصولات باکیفیت را در اختیار شما قرار می دهد.

 مشاوره داتیس کار

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت های ایرواشر و هواساز پرداخته شد.  بعد از تماس شما با داتیس کار همکاران وکارشناسان ما از مکان مورد نظرتان بازدید می کنند و مشاوره های لازم را در خصوص انتخاب دستگاه و کانال کشی ها و نقشه های فنی انجام می دهند تا شما مشتریان محترم بتوانید دستگاه مناسب خود را بین ایرواشر و هواساز انتخاب کنید و در زمان سفارش خود تحویل بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *