مقالات

بررسی مزایا و معایب ایرواشر

بررسی تفاوت ایرواشر و هواساز

ایرواشر یک نوع دستگاه تهویه مطبوع است که با طراحی ساده ای که دارد ذرات معلق و آلودگی هوا را می زداید و رطوبت هوا را تنظیم می کند. از این دستگاه ها به عنوان یک وسیله سرمایشی و گرمایشی استفاده می شود. ما در این مقاله قصد داریم به مزایا ایرواشر اشاره می کنیم.

ایرواشر چیست ؟ نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که باعث زدودن آلودگی و کنترل رطوبت هوا می شود. از ایرواشر می توان به عنوان سیستم گرمایشی یا سرمایشی یک ساختمان یا سوله استفاده کرد. در ادامه برای آشنایی هر چه بیشتر شما با ایرواشر به بررسی مزایا ایرواشر و برخی از معایب ایرواشر می پردازیم.

 

آشنایی با مزیت های ایرواشر

برای انتخاب دستگاهی که بهترین کارایی را داشته باشد باید با مزیت ها و معایب آن خصوصا مزایا و معایب Air Washer بسیار حائز اهمیت است که اصلی ترین مزیت های ایرواشر شامل موارد زیر می شود:

 

قیمت مناسب در مقایسه با دستگاه های دیگر

ایرواشر به علت نداشتن مبرد کمپرسور و کندانسور و سایر اجزای فرایند تبرید نسبت به فروش پکیج یونیت یا سایر چیلرها از قیمت پایین تری برخوردار است. این دستگاه به روش سرمایشی کولر ابی کار می کند.

در حالت سرمایشی تعدادی افشانک اب به هوا داخل دستگاه تزریق می شود و این دستگاه آب را به ذرات پودری شکل مبدل می سازد. این ذرات پودری که تمایل زیادی به تبخیر شدن دارند، حرارت را از محیط می گیرند و به حالت گاز تبدیل می شوند.

به این ترتیب دمای هوا به شدت کاهش می یابد. اجزای تشکیل دهنده ایرواشر فن کویل و پمپ هستند. این دستگاه فقط با این اجزاء کار می کند و نسبت به دیگر تجهیزات تبرید و تهویه مطبوع ارزان تر می باشد.

وظایف اجزای ایرواشر در سیستم گرمایشی این است که آب گرم را داخل کویل ها جاری می کند. بعد فن هوا را از روی لوله های کویل عبور می دهد و باعث افزایش دمای محیط می شود

 

کاهش میزان برق مصرفی

از آن جایی که در ساختار ایرواشر از کمپرسور استفاده نشده برق کمتری مصرف می کند. چون کمپرسور نسبت به فن و پمپ به انرژی بیشتری نیاز دارند برق بیشتری را مصرف می کنند.

پس همین امر در مصرف برق را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. 80 درصد مصرف برق چیلرها به دلیل کمپرسور داخل آن هاست. انواع ایرواشر فقط با فن و پمپ کار می کنند و طبیعتا برق کمتری هم مصرف می کنند. بهینه بودن مهمترین مزایای ایرواشر محسوب می شود.

 

فیلتراسیون بهتر

ایرواشر به گونه ای ساخته شده است که متناسب با احتیاجات هر محیط می تواند هوای را از وجود گرد و غبار و آلودگی پاک کند. همین امر باعث گسترش دامنه کاربرد آن می شود. سازگار بودن با محیط یکی دیگر از مزایای دستگاه ایرواشر به شمار می رود. برای همین از این دستگاه در محیط های زیادی می توان استفاده کرد.

 

کم صدا بودن

وقتی دستگاه در حال کارکردن است صدای کمتری تولید می کند چون فقط دستگاه با فن و پمپ کار می کند و سرو صدای کمپرسورها را ندارد. در شرکت داتیس کار فن های باکیفیت در ساخت ایرواشر به کار رفته است که سطح صدای کمی تولید می کند. همین کم صدا بودن می توان ایرواشر را روی بام و بیرون از ساختمان نصب کرد.

 

توانایی بالا در گرمایش و سرمایش فضاهای بزرگ

ایرواشر به دلیل مرکزی بودن توانایی بالایی در مکش و انتقال هوا دارد. این دستگاه به دلیل بزرگ بودن  در سیستم های گرمایشی و سرمایشی فضاهای بزرگی با ارتفاع سقف بلند، بهترین کارایی را دارد چون به راحتی می توان دمای فضاهای وسیع را به خوبی تنظیم کند.

 

تعمیرات کم هزینه و نگهداری آسان

در ایرواشر قطعاتی با قیمت های بالا وجود ندارد که در صورت خراب شدن با هزینه هنگفت آن را تعویض کنید. در صورت خرابی ایروشر با هزینه کم می توان در صدد تعویض قطعات این دستگاه برآمد.

همین طور فیلترهای داخل ایرواشر قابلیت شست و شو دارند. برای نگهداری بهتر آن فقط کافی است که آب ته نشین شده در کف دستگاه یا کانال های انتقال هوای ایرواشر را تخلیه کنید. که این کار هم به راحتی انجام می شود.

تا این جای مقاله به مزایای ایرواشر پرداخته شد. همان طور که می دانید تمام دستگاه ها با وجود برخورداری از مزایای مختلف، معایبی هم دارند. بنابراین در ادامه به ایرادهای سیستم ایرواشر نیز اشاره خواهیم کرد.

 

معایب سیستم ایرواشر

عدم تنظیم رطوبت و افزایش دهنده آن

یکی از اصلی ترین معایب دستگاه ایرواشر عدم تنظیم رطوبت هوا در محیط های خاص است. ایرواشر در حالت سرمایشی با نازل های آب روی هوا عمل خنک کاری را انجام می دهد اما همین کار باعث افزایش رطوبت هوا هم می شود؛ برای همین نمی توان از دستگاه ایرواشر در شهرهای مرطوب و ساحلی استفاده کرد.

بنابراین اصلی ترین معایب دستگاه ایرواشر این است که در مناطق مرطوب نه می تواند رطوبت هوا را کاهش بدهد و نه توانایی خنک کاری دارد. البته اگر در مناطق خشک یا نیمه خشک از ایرواشر استفاده شود، رطوبت هوا را به میزان مطلوبی افزایش می دهد و محیط را به خوبی خنک می کند.

عدم فازبندی محیط

ایرواشر برای استفاده در پروژه های که در آن به فازبندی محیط نیاز دارند انتخاب مناسبی نیست. برای محیط هایی که فقط می خواهند تعداد کمی از سالن های خود را تهویه کنند اصلا مناسب نیست چون به دلیل کانال کشی که دستگاه ایرواشر دارد همه سالن ها را هم خنک می کند و هم تهویه می کند.

و این می تواند هزینه های محیط های آموزشی یا ادارای خاص را بالا ببرد. البته این مهم ترین مشکل ایرواشر نیست برای همین بهتر است در محیط هایی از ایرواشر استفاده شود که نیازی به فازبندی نداشته باشد.

 مشاوره داتیس کار

سخن آخر

ما در این مقاله به مزایا و معایب ایرواشر اشاره کنیم. شرکت صنعتی و مهندسی داتیس کار طراح و تولید کننده انواع سیستم های سرمایشی در زمینه فروش برج خنک کننده مبدلهای حرارتی، اسپری درایر، کوره های صنعتی ،دستگاه زنت، انواع چیلر و غیره فعالیت می کند.

شما مشتریان محترم می توانید به بسته به نیاز خود یکی از دستگاه های تهویه مطبوع را سفارش دهید. برای کسب اطلاعت بیشتر با همکاران ما در قسمت فروش ایرواشر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *