مقالات

آیا می دانید چیلر چگونه کار میکند؟

آیا می دانید چیلر چگونه کار میکند؟

امروز چیلرها به عنوان بهینه ترین و کاربردی ترین دستگاه های تهویه مطبوع در ساختمان های بزرگ شناخته می شوند. این دستگاه ها با حداقل مصرف انرژی حداکثر راندمان را فراهم می کند. داتیس کار تولید کننده چیلرهای صنعتی خدماتی چون فروش یونیت هیتر آبگرم کوره هوای گرم، اسپری درایر، کوره صنعتی، میکسر مواد شیمیایی، کوئل اسپرال، میکسر استنلس لستیل را نیز در رزمه کاری خود دارد. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه کار چیلر و معرفی و کارکرد انواع چیلر  بپردازیم.

 

چیلر چیست

چیلر جذبی آبگرم

مهم ترین تجهیزات تولید برودت است که با بهره گیری از فرآیند تبخیر و تقطیر (مبرد در حال گردش) حرارت را از یک قسمت دستگاه به قسمت دیگر منتقل می کند. بطور کلی چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع مبرد(آب)  طبق سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار می گیرد.

از مینی چیلرها در ساختمان های کوچک اداری مسکونی و تجاری و چیلرها برای ساختمان های بزرگ استفاده می شوند. در ادامه به تشریح چگونگی کارکرد چیلر و معرفی انواع آن می پردازیم.

 

سیستم چیلر چگونه کار می کند

کار چیلر این است که برای سرمایش هوای محیط آب را خنک می کند. آب سرد شده در این دستگاه به وسیله پمپ و اتصالات به واحدهای توزیع کننده مانند فن کویل ها یا دستگاه های هواساز فرستاده می شود. لوله های آب سرد به گونه ای ساخته شده اند که به دلیل عایق بندی خوب خود می توانند دمای آب خنک را ثابت نگه دارند. در واقع آب سرد چیلر در مداری بسته جریان دارد و راهی برای تبخیر ندارد. البته در فرایندهای صنعتی هم از دستگاه چیلر برای آب خنک کننده یک دستگاه مرتبط استفاده می شود.

 

طرز کار چیلر به زبان ساده

به عنوان مثال در فصل تابستان اب سرد به لوله های کویل دستگاه فن کویل وارد می شود. به این ترتیب دمای کویل به شدت کم می شود. وقتی هوا از راه فن به کویل سرد برخورد می کند، هوا خنک می شود و در محیط به گردش در می آید

در زمستان هم به همین ترتیب چیلر خاموش شده و پکیج یا بویلر موتورخانه فعال می شود. بویلر یا پکیج آب گرم را به فن کویل می رساند و این بار عمل گرمایش صورت می گیرد.

 

تقیسم بندی چیلرها

چیلرها بر مبنای عوامل مختلفی بر اساس نوع سیکل تبرید، شکل خنک شدن ماده مبرد، ظرفیت تناژ دستگاه، چیلر جذبی چیلر چیلر تراکمی و مینی چیلر ها دسته بندی می شوند در ادامه راجع به هر کدام چیلرها توضیحاتی را در اختیارتان قرار می دهیم. شرکت داتیس کار شرکت در زمینه تولید و ساخت و فروش فن صنعتی و انواع چیلر فروش مینی چیلر، فروش چیلر کندانسور ابی  و فروش فن سانتیریفیوژ، ایرواشر، فروش اکونوپک فعالیت می کند.

معرفی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی به شکل اصل فشرده سازی بخار را جذب می کند. این دستگاه برای تولید جریان مداوم خنک کننده برای حفظ دمای دلخواه ساخته شده است. در واقع چیلر تراکمی به عنوان یکی از تجهیزات خنک کننده می تواند درجه حرارت را برای عملیات های خنک کننده بسیاری از صنایع تولید می کند.

 

چیلر تراکمی چگونه کار میکند

ماده خنک کننده یا مبرد مهم ترین بخش این فرآیند محسوب می شود. مبرد می تواند گرمای بیشتری را در خود نگه دارد و به روند عملیات خنک سازی سرعت ببخشد. به ای شکل که گرما از مبرد خارج می شود و به هوا انتقال می یابد. به کمک قطعاتی چون کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور این عملیات صورت می گیرد. توصیه کارشناسان این است که در کارگاه هایی که مشعل ایران رادیاتور نصب شده است، از چیلر صنعتی هم استفاده شود.

حالا در جواب این که این چیلر چطور کار میکند باید گفت که چیلر تراکمی از کمپرسور به صورت مکانیکی استفاده می کند. این دستگاه با توربین برق و بخار و گاز و با استفاده از فشرده سازی بخار یا چرخه تبرید عمل خنک سازی را انجام دهند. آب خنک از چیلر و از راه واحدهای انتقال هوا به سراسر ساختمان پمپاژ می شود.

 

آشنایی با انواع چیلرهای صنعتی 

چیلرهای صنعتی دارای سه نوع اصلی چیلرهای هوا خنک ، چیلرهای آب خنک و چیلرهای جذبی می باشند. انتخاب چیلر مناسب برای کار شما می تواند در هزینه های شما نیز صرفه جویی کند. هم چنین می تواند باعث بهبود کارایی عملیاتی شود.

  • چیلر آب خنک : این نوع چیلرها از آب داخل برج خنک کننده استفاده می کنند. به این شکل گرمای مبرد گازی در کندانسور بتواند از حالت مایع تغییر فاز بدهد.
  • چیلر هوا خنک : در چیلرهای هوا خنک به جای آب هوا است. که هوای گرم محیط را می گیرد و دما را خنک می کند
  •  چیلرهای بخار : این چیلرها فاقد کمپرسور در واحد می باشند. از انرژی خورشیدی برای هدایت مایع خنک کننده استفاده می کنند
  • چیلر گریزنده از مرکز : چیلرهای گریزنده مرکز از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و تنظیمات دستگاه انبساط معمول تشکیل شده اند. این چیلرها مجهز به پروانه های چرخان هستند که عملیات فشرده سازی را انجام می دهد.به این شکل که مبرد را فشرده می سازند و به سیستم منتقل می کنند.

 

نحوه کار چیلر تراکمی با شناخت اجزای چیلر تراکمی

اجزای چیلر تراکمی شامل موارد زیر می شود که به کمک این اجزا می تواند کار خنک سازی را انجام بدهد. در ادامه به معرفی این اجزا می پردازیم

  • کمپرسور چیلر : مبرد به شکل گاز وارد کمپرسور می شود. کار کمپرسور فشرده سازی این مبرد است و به شکل فشار و دمای آن را افزایش می دهد و از راه لوله به مبدل حرارتی آب خنک یا برج خنک کننده می فرستد
  • کندانسور چیلر تراکمی : چیلر تراکمی دو نوع کندانسور دارد کندانسور آب خنک و هوا خنک ، کندانسور از نوع مبدل پوسته  و لوله می باشد که از درون لوله های آن مبرد و از اطراف آن آب عبور می کند. آب باعث می شود تا حرارت بالای مبرد جذب شده تامبرد از حالت گاز به مایع تبدیل شود. آب که حرارت را می گیرد به خنک کاری نیاز دارد. آب از راه پمپ برج خنک کننده منتقل می شود تا در این برج مجددا خنک شود وبه کندانسور برگردد.کندانسور این چیلر از نوع آب خنک است به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند.

 

برج خنک کننده چیلر

در صورتی که مبدل حرارتی کندانسور از نوع هوا خنک باشد. هوا از اطراف لوله های کندانسور دمیده می شود. فن در این کندانسور هوا را می دمد و حرارت را از مبرد می گیرد. به این شکل مبرد از حالت گاز بهن مایع تغییر فاز می دهد که به آن کندانسور هوا خنک می گویند.

۳ . شیر انبساط

شیر انبساط وظیفه دارد که بعد از کندانسور فشار را از مبرد بگیرد و آن را منبسط و از حالت مایع به گاز در بیاورد. بعد از رد کردن مرحله شیر انبساط 25 درصد مبرد از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می شود. به این ترتیب مخلوط مبرد مایع و گاز وارد مبدل حرارتی دیگر به نام اواپراتور می شود.

۴ . اواپراتور

اواپراتور مبدل حرارتی از جنس پوسته و لوله آب خنک است که درون لوله های آن مبرد جریان دارد و از اطراف لوله ها عبور می کند. ترکیب مبرد مایع و گاز وارد اواپراتور می شوند این مخلوط تمایل زیادی به تبخیر کامل دارد پس حرارت را از آب می گیرد و دمای آب را به شدت کاهش می دهد. این آب سرد به فن کویل ها برای مصارف سرمایش هوای ساختمان یا مصارف صنعتی انتقال داده می شود. مبرد که دوباره تبخیر شد به کمپرسور می رسد و دوباره سیل چیلر تراکمی تکرار می شود.

 

چیلر جذبی چگونه کار میکند

چیلر جذبی چیست

چیلر های جذبی دارای انواع مختلفی می باشند که بر اساس عوامل و شاخصه های متفاوتی دسته  بندی می شوند.

  • از لحاظ نوع ماده جاذب
  1. سیکل لیتیوم بروماید – آب
  2. سیکل آمونیاک – آب
  • بر اساس منبع حرارتی ژنراتور
  1. چیلر های جذبی شعله مستقیم
  2. چیلرهای جذبی آب گرم
  3. چیلرهای جذبی بخار
  4. چیلرهای جذبی آب داغ

 

  • بر اساس ماده مبرد و جاذب
  1. چیلر های جذبی لیتیم بروماید
  2. چیلر های جذبی آمونیاک
  • بر اساس چرخه تغلیظ محلول جاذب
  1. چیلر های جذبی تک اثره لیتیوم بروماید
  2. چیلر های جذبی دو اثره لیتیوم بروماید
  3. چیلر های جذبی یک مرحله ای آمونیاکی
  4. چیلر های جذبی چند مرحله ای آمونیاکی

 

نحوه کار چیلر جذبی معرفی اجزای چیلر جذبی

  • اواپرتور

وظیفه اواپراتور در چیلر جذبی این است که آب را سرد کند. آب مقطر توسط نازل های آب به شکل افشانده می شود. داخل اواپراتور محیطی به نام خلاء است که بخار را جذب خود می کند. این خلا به دلیل وجودماده ای به نا لیتیوم بروماید در قسمت ابزوربر می باشد. آب مقطر افشانده شده حرارت محیط را می گیرد و به شکل بخار یا گاز تغییر فاز می دهد. به این ترتیب گرما از آب چیلر گرفته می شود

  • ابزوربر یا جاذب

ابزوربر وظیفه دارد که از ابقا و فشار اواپراتور در حالت خلا نگهداری کند. پس اینکه لیتیوم بروماید بخار آب را جذب کرد، این گاز تشکیل شده به وسیله پمپ به ژنراتور فرستاده می شود تا حرارت را از بخار آب جذب کند و دوباره آن را به کار بگیرد

  • ژنراتور

این قسمت محلول لیتیوم بروماید را به شکل غلظت اولیه اش تبدیل و آن را غلیظ کند. وقتی در ژنراتور، لیتیوم بروماید از بخار آب جدا شد، بخار آب به سمت کندانسور و لیتیوم بروماید به ابزوربر منتقل می شود. بخار آب در کندانسور دوباره به حالت مایع تغییر فاز می دهد. به این ترتیب لیتیوم بروماید به ابزروبر بر می گردد تا بتواند بخار آب را مجددا بگیرد.

  • کندانسور

در کندانسور بخار آب آزاد شده از قسمت ژنراتور، دوباره به حالت مایع تغییر فاز می دهد. در این قسمت یک مدار آب برج خنک کننده هم قرار می گیرد تا بتواند دمای ابزوربر و کندانسور را کاهش بدهد. لیتیوم بروماید که در ابزوربر بخار آب را جذب خود کرده است در کندانسور بخار آب، یا گاز را به حالت مایع تغییر فاز می دهد .

به این شکل که طی یک سیکل جذبی آب در اواپراتور سرد می شود. این آب سرد با پمپ به فن کویل ها پمپاژ می شوند و عمل خنک کاری صورت می گیرد. کار برج خنک کننده هم این است که گرمای اضافی از سیکل را به خود جذب کند.

 

معرفی مینی چیلر

مینی چیلر

مینی چیلر یکی دیگر از انواع چیلر است که بیشتر در ساختمان های مسکونی یا اداری کوچک استفاده می شود. این دستگاه برای ساختمان های مسکونی با تعداد واحدهای کم مناسب می باشد.

 مشاوره داتیس کار

مینی چیلر چگونه کار میکند

اساس کار مینی چیلر سیکل تبرد تراکمی بخار می باشد. به این شکل کمپرسور دستگاه بخار مبرد را متراکم می سازد و در ازای آن، دما و فشار را بالا می برد. کندانسور گرمای مبرد را از هوای محیط می گیرد و باعث می شود گاز به حالت مایع تغییر فاز می دهد.

مایع ساخته شده توسط کندانسور از شیر انبساط عبور می کند و دچار افت فشار می شود. اگر این مایع خروجی تبخیر بشود، باعث کاهش دما می شود. وقتی دمای  مبرد به شدت کاهش یافت، جریان آب خنک اواپراتور را خنک می کند و بعد از تبخیر، دوباره به کمپرسور بر می گردد و چرخه تکرار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت چیلر با مشاورین داتیس کار در ارتباط باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع چیلر و اینکه نحوه کار چیلر چیست پرداخته شد، داتیس کار تولید کننده انواع چیلر و صنایع برودتی و حرارتی و صنایع تبرید در خدمت شما مشتریان عزیز است تا تمام کالاهای خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از درب کارخانه به شما برساند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب چیلر و سیستم اکونوپک و دیگر وسایل گرمایشی و سرمایشی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *