مقالات

چیلر جذبی به زبان ساده

چیلر جذبی به زبان ساده

چیلر جذبی به زبان ساده

در سیستم های تهویه و تبرید چیلرها به دو دسته چیلر جذبی و تراکمی دسته بندی می شوند. چیلرها از سری دستگاه های سرمایشی است که استفاده از بخار یا شعله مستقیم گاز به خنک سازی آب می پردازد و به واحدهای ساختمانی مثل فن کویل، هواساز و واحدهای صنعتی می فرستد. سیکل جذبی و سیکل تراکمی از نظر فرایندهای تبخیر و تقطیر در دو فشار متفاوت انجام می شوند. در این مقاله از داتیس کار قصد داریم به این سوال که چیلر جذبی چیست و به همه چیز در مورد چیلر های جذبی و طرز کار چیلر جذبی بپردازیم.

 

چیلرهای جذبی چیست ؟

چیلر های جذبی که به آن چیلر ابزوربشن هم می گویند به عنوان یک ماشین در یک سیکل به نام سیکل جذبی کار می کند و با استفاده از بخار یا شعله مستقیم گاز آب را سرد می کند و به واحدهای ساختمانی مثل فن کویل، هواساز و واحدهای صنعتی می فرستد.

 

طرز کار چیلر جذبی به زبان ساده

چیلر جذبی چیست

برای اینکه بدانید چیلر های جذبی بر چه اساسی کار می کند، بایستی از چهار قسمت اصلی این ماشین آگاهی پیدا کنید که اجزای چیلر جذبی شامل موارد زیر می شود:

 

  • اواپراتور

در اواپراتور که وظیفه سرد کردن آب را برعهده دارد آب مقطر به وسیله نازل ها ی آب چیلد افشانده می شود. از آن جایی که در داخل اواپراتور محیطی مانند خلاء وجود دارد. علت خلاء هم به دلیل وجود ماده ای به نام لیتیوم بروماید در قسمت ابزوربر است. که بخار را به خود جذب می کند

مبرد یا همان آب مقطر که افشانده شده با سرعت حرارت محیط اطراف خود را می گیرد و به شکل بخار در می آبد. منظورمان از محیط اطراف همان آب چیلدی است که در لوله ها در جریان است. به این شکل گرما را از آب چیلد می گیرد و  دمای آب چیلد را کاهش می دهد.

 

  • ابزوربر یا جاذب

پس اینکه لیتیوم بروماید بخار آب را جذب کرد، این بخار به وسیله پمپ به ژنراتور ارسال می شود تا بتواند حرارت را از بخار آب بگیرد و از آن مجددا استفاده کند. در واقع ابزوربر وظیفه دارد که از ابقا و فشار اواپراتور در حالت خلا نگهداری کند.

 

  • ژنراتور

این قسمت از چیلر های جذبی وظیفه دارد که محلول لیتیوم بروماید به شکل غلظت اولیه اش دربیاورد و آن را غلیظ کند. وقتی در قسمت ژنراتور لیتیوم برماید از بخار آب جدا شد، بخار آب به سمت کندانسور و لیتیوم بروماید به ابزوربر می رود. بخار آب در کندانسور دوباره حالت مایع می گیرد و لیتیوم بروماید در ابزروبر بر می گردد تا بتواند بخار آب را دوباره به خود جذب کند

 

  • کندانسور

بخار آب آزاد شده از قسمت ژنراتور در کندانسور دوباره به مایع تبدیل می شود. در این قسمت یک مدار آب برج خنک کننده هم تعبیه شده است تا دمای ابزوربر و کندانسور را کاهش بدهد. به ین شکل لیتیوم بروماید در ابزوبر با بازدهی بیشتر بخار آب را جذب خود می کند تا در کندانسور بخار آب دوباره به شکل مایع در بیاید. البته برج خنک کننده فایبر گلاس در شرایط آب و هوایی خاص محدودیت دارد.

 

دسته بندی چیلر های جذبی

به این شکل که طی یک سیکل جذبی آب در اواپراتور سرد می شود این آب سرد با پمپ به فن کویل ها پمپاژ می شوند و عمل سردسازی شکل می گیرد. کار برج خنک کننده هم این است که گرمای اضافی از سیکل را بگیرد در ادامه به معرفی انواع چیلر جذبی می پردازیم. قبل از آن باید بگوییم چیلر های جذبی از نظر ماده جاذب، ژنراتور، تعداد دفعات و سیکل دسته بندی می شوند.

 

۱ . نوع ماده جاذب و مبرد

در سیکل جذبی از یک ماده جاذب یا همان سیال ثانویه استفاده می کنند. ماده جذب که معمولا لیتیوم بروماید است گازهای حاصل از تبخیر مبرد (سیال اولیه) در اواپراتور را جذب می کند. از نظر ماده جاذب و مبرد دو نوع چیلر جذبی وجود دارد

در سیکل های لیتیوم بروماید و آب، آب مبرد و لیتیوم بروماید نقش ماده جاذب را بازی می کند. در چیلر های جذبی آمونیاکی یا سیکل های آمونیاک آب ، آمونیک مبرد و آب به عنوان جاذب عمل می کند.

 

۲ . از نظر نوع ژنراتور

چیلر های جذبی از لحاظ ژنراتور در نوع حرارت غیر مستقیم و نوع شعله مستقیم ساخته شده اند. حرات غیر مستقیم همان گرمای هدر رفته از یک فرایند صنعتی است و حرارت شعله مستقیم به این شکل است که به شکل مستقیم و با سوختن سوخت های فسیلی حرارت لازم برای سیکل جذبی را فراهم می کند.

 

۳ . از نظر تعداد مراحل و راندمان چیلر های جذبی

در چیلرهای جذبی دو مرحله وجود دارد: چیلر های جذبی تک اثره یا یک مرحله چیلر های جذبی دو اثره یا دو مرحله ای در ابتدا دستگاه به شکل سیکل تک اثره کار می کرد. اما کم کم کارشناسان برای بهبود راندمان سیکل و برای تولید لیتیوم بروماید غلیظ تر به جای اینکه از یک ژنراتور استفاده کنند، تصمیم گرفتند که دو ژنراتور دما بالا و دما پایین را به کار بگیرند.

 

چیلر های جذبی آبگرم از چه منابعی حرارت دریافت می کند؟

چیلر جذبی آبگرم

برای اینکه یک سیکل جذبی راه اندازی کنید باید منبع حرارتی نیاز دارید برخی از این منابع حرارتی شامل موارد زیر می شود:

  • حرارت ناشی گازهای دودکش کوره ها و بویلرها
  • گرمای اگزوز یا آب رادیاتور یک موتور دیزل
  • گرمای اضافی دفعی یا از توربین گاز
  • حرارت ناشی از یک مبدل حرارتی
  • گرمای بخار داغ در حال اتلاف
  • شعله مستقیم گاز

ذکر این نکته الزامی است که فقط زمانی به کارگیری چیلر  جذبی به صرفه است که از گرمای خود را از منبع حرارتی در حال اتلاف دریافت کند و بتواند عمل سرمایش را انجام بدهد. اما اگر از یک حرارت مستقیم یا شعله مستقیم گاز برای تامین انرژی چیلر استفاده کنیم اصلا به صرفه نیست و در این چنین مواردی چیلر تراکمی به صرفه تر است. در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که چیلر های جذبی بهتر است یا تراکمی

 

تفاوت چیلر جذبی و  چیلر تراکمی

  • ضریب عملکرد (COP) چیلر های جذبی یک است اما ضریب عملکرد چیلر تراکمی حداقل است. پس از آن جایی که ضریب عملکرد عامل مهمی برای بازدهی دستگاه سرمایشی است پس در این مورد چیلر تراکمی بهتر از چیلر های جذبی است.
  • چیلر های جذبی به برج خنک کننده نیاز دارد و درطی سیکل آن به آب نیاز ندارد. اما چیلر تراکمی هوا خنک به برج خنک کننده و هم به آب نیاز ندارند برای همین از چیلر تراکمی می توان در مناطق کم آب و گرم و خشک هم استفاده کرد ما این جا منظرمان از چیلر تراکمی چیلر هوا خنک است چون در چیلر های تراکمی آب خنک برج خنک کننده جز اصلی سیستم است و استفاده از آن در هر نوع آب و هوایی پیشنهاد نمی شود
  • مصرف برق در چیلرهای جذبی کمتر است. و فقط به مقدار کمی برق برای راه اندازی پمپ و مبرد و تخلیه احتیاج می باشد. در نتیجه هزینه نصب و هزینه نگهداری چیلر های جذبی خیلی بالا نیست.
  • قیمت اولیه چیلرهای تراکمی از چیلرهای جذبی کمتر است اما در تناژهای بالا و بیشتر از 100 تن تبرید، قیمت چیلر جذبی و قیمت چیلر تراکمی به هم نزدیک تر می شود.
  • چیلر های جذبی نسبت به چیلر تراکمی در موقع کارکرد صدای کمتری تولید می کند هزینه تعمیر چیلر جذبی به مراتب کمتر از چیلر تراکمی است
  • چیلر های جذبی فضای بیشتری اشغال می کند و وزن بیشتری دارد برای راه اندازی به فضایی مانند فضای موتورخانه نیاز دارد؛ اما چیلر تراکمی روی بام ها هم قابلیت نصب دارد.

مشاوره داتیس کار

سخن آخر

در این مقاله به تعریف و کاربرد چیلر های جذبی پرداخته شد. شرکت صنعتی و مهندسی داتیس کار تولید کننده انواع چیلر در زمینه فروش مینی چیلر ، فروش مبدلهای حرارتی ، فروش فن صنعتی ، فروش کوره صنعتی ، فروش میکسر مواد شیمیایی ، فروش اسپری درایر ، فروش کندانسور آبی ، فروش ایرواشر فعالیت می کند.

و سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی است مطابق با استانداردهای روز دنیا با قیمت مناسب و مطابق هر نیاز مشتری است. همه محصولات داتیس کار با گارانتی و مستقیم از کارخانه به فروش می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت فروش چیلر هوا خنک با شماره های درج شده در سایت ما تماس حاصل فرمایید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *