مقالات

تفاوت اواپراتور و کندانسور در چیست؟

تفاوت اواپراتور و کندانسور

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد علاقمند به سیستم های تهویه پیش می آید، این است که تفاوت اواپراتور و کندانسور چیست؟ زیرا ساختار کلی این دو بخش شباهت زیادی به هم دارد و هر دو برای انتقال حرارت استفاده می شوند. با این حال در عملکرد تفاوت هایی دارند که شما با آشنایی بیشتر با این قطعات می توانید تفاوت های آنها را متوجه شوید. از همین رو ما قصد داریم تا به شما اطلاعاتی از این قطعات بدهیم تا بتوانید فرق بین این دو قطعه را تشخیص دهید و درک بهتری از تفاوت های کندانسور و اواپراتور داشته باشید. در ادامه به مفاهیم و تفاوت اواپراتور و کندانسور میپردازیم.

مفاهیم مربوط به اواپراتور و کندانسور

برای اینکه بتوانیم درک بهتری از تفاوت اواپراتور و کندانسور داشته باشیم، نیاز است که قبل از مقایسه آنها با یکسری مفاهیم مربوط به آنها آشنایی پیدا کنیم. در ادامه با برخی از این مفاهیم آشنا می شویم. برخی از این مفاهیم عبارتند از:

مفهوم سیکل تبرید

اجزای اصلی سیکل تبرید شامل 4 جز می باشد، این 4 جز عبارتند از کمپرسور، کندنسور، شیر انبساط و اواپراتور که برخی تفاوت اواپراتور و کندانسور وجود دارد. مبرد در این سیکل به عنوان یک واسطه وظیفه انتقال حرارت به محیط بیرون را دارد. همانطور که می دانید کولر گازی دمای محیط را دریافت می کند. این حرارت از مبرد جذب شده و به بیرون می رود. بنابراین در این سیکل وجود کندانسور و اواپراتور ضروری است.

دستگاه های مرتبط: ایر واشر، هوا ساز

مفهوم تبخیر در اواپراتور

آشنایی با مفهوم تبخیر در اواپراتور

مفهوم تبخیر در اواپراتور

تبخیر به مفهوم تبدیل مایع به گاز دریافت گرما و… می باشد. در اواپراتور سیکل تبرید این اتفاق رخ می دهد.

مفهوم میعان

برخلاف تبخیر میعان به مفهوم تغییر حالت ماده از گاز به مایع به گاز می باشد. به عبارتی گرما در این پروسه از دست می رود. در کندانسور یک سیکل تبرید این تغییر رخ می دهد.

روش عملکرد سیکل تبرید

ما در بالا به برخی از مفاهیم مربوط به سیکل تبرید پرداختیم، در ادامه به تفاوت اواپراتور و کندانسور و عملکرد آنها در سیکل تبرید می پردازیم. در سیکل تبرید، مبرد وارد کمپرسور می شود و پس از ورود به کمپرسور تبدیل به گاز فشرده بسیار داغ می شود.

پس از این اینکه مبرد وارد کمپرسور شد، مبرد به کندانسور ورود می کند. در این مرحله حرارت مبرد جذب شده و از گاز داغ به مایع پر فشار تغییر حالت می دهد.

پس از این مبرد، وارد شیر انبساط می شود. شیر انبساط فشار مبرد را کاهش می دهد و مبرد را به مخلوطی از مایع و گاز کم فشار با دمای پایین تبدیل می کند. در نهایت این مخلوط وارد اواپراتور می شود. حالا اواپراتور مبرد را در معرض هوای گرم قرار می دهد تا تبخیر شود. این سیکل همواره در حال تکرار است.

دستگاه های مرتبط: کویل صنعتی بخار و آبگرم، یونیت هیتر بخار و آبگرم

اواپراتور و کندانسور چه تفاوتی باهم دارند؟

اواپراتور و کندانسور چه تفاوتی باهم دارند؟

اواپراتور و کندانسور چه تفاوتی باهم دارند؟

حالا شما با مفاهیم سیکل تبرید و وظایف این دو قطعه آشنا شدید، در ادامه تفاوت اواپراتور و کندانسور را به صورت کامل بررسی می کنیم. همانطور که گفتیم هر دوی اواپراتور و کندانسور مبدل حرارتی می باشند.

این دو قطعه در سیکل تبرید نقش مهمی دارند، اما هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. اما کندانسور گرما را از مبرد می گیرد تا آن را از گاز به مایع تبدیل کند و گرمای آن را دفع کند. همانطور که در بالا به مفهوم میعان اشاره کردیم، در این مرحله میعان یا کندانس رخ می دهد. چنانچه این دفع گرما از طریق آب صورت بگیرد، به این قطعه کندانسور آبی می گویند. اما اگر این عملیات توسط هوا صورت بگیرد، به آن کندانسور هوا خنک می گویند.

اواپراتور عملکرد متفاوتی دارد. درون اواپرتور مبرد توسط گرمای سیال که می تواند آبی یا هوایی باشد. از حالت مایع به بخار تبدیل می شود. در واقع عملیات تبخیر انجام می شود. در این حالت مبرد گرمای هوا را می گیرد و پس از خنک سازی هوا به گاز تبدیل می شود و به کمپرسور بر میگردد.

دستگاه های مرتبط: میکسر استنلس استیل، مخازن استنلس استیل

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، اواپراتور و کندانسور هر دو مبدل حرارتی هستند که در سیکل تبرید حضور دارند و وظایف متفاوتی را انجام می‌دهند. در این مطلب به تفاوت اواپراتور و کندانسور پرداختیم. داتیس کار همواره سعی دارد تا به شما علاقمندان به سیستم تهویه مطالب با کیفیت را ارائه دهد.

سوالات متداول در رابطه با تفاوت اواپراتور و کندانسور

  1. آیا از کندانسور می توان به عنوان اواپراتور استفاده کرد؟
    خیر به هیچ وجه چرا که دو دستگاه کندانسور و اواپراتور ساختار متفاوتی دارند و شما نمیتوانید از هر کدام به جای دیگری استفاده کنید.
  2. اواپراتور و کندانسور چه تفاوتی با هم دارند؟
    همانطور که در بالا توضیح داده شد، اواپراتور و کندانسور هر دو مبدل حرارتی هستند که در سیکل تبرید حضور دارند، اما وظایف متفاوتی را انجام می‌دهند. اواپراتور گرما را از محیط جذب می‌کند و مایع مبرد را به گاز تبدیل می‌کند، در حالی که کندانسور گرما را از مبرد دفع می‌کند و آن را به مایع تبدیل می‌کند.
  3. چگونه می‌توانیم از اواپراتور و کندانسور خود به درستی مراقبت کنیم؟
    برای اطمینان از عملکرد صحیح و کارآمد اواپراتور و کندانسور، باید به طور مرتب آنها را تمیز کنید و از نظر نشتی بررسی کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سیستم تهویه مطبوع شما به طور منظم توسط یک تکنسین واجد شرایط سرویس می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =