منابع کویل دار و تحت فشار چیست؟

یکی از تجهیزاتی که برای مصارف خانگی و صنعتی آب گرم تولید می کند، منبع کویل دار می باشد. منبع کویلی از یک مخزن استوانه ای و مجموعه ای از لوله های مسی تشکیل شده است. منابع کویل دار با توجه به نوع کاربرد و محل نصب در انواع گوناگونی تولید می شود. متداول ترین نوع آن منبع کویلی ایستاده و افقی می باشد. در ادامه این مطلب از داتیس کار به ویژگی ها و نحوه عملکرد منابع کویل دار و تحت فشار می پردازیم، تا بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.

منبع کویلی چیست؟

منابع کویل دار و تحت فشار از یک بدنه استوانه ای و مجموعه ای از کویل ها تشکیل شده است. آب داغ و بخار خروجی از دیگ بویلر وارد لوله ها می شود و آب سرد ورودی مخزن را گرم می کند. منابع کویلی به عنوان نسل جدیدی از منابع دوجداره می باشند.

هر دوی این منابع، آب گرم مصارف خانگی و صنعتی را فراهم می کنند، با این حال ساختار این منابع تفاوت ها و فرق هایی دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های منابع کویلی و منابع دوجداره این است که منابع دوجداره دارای مخزن استوانه ای تو در تو می باشد، با اینکه منابع کویل دار و تحت فشار یک بدنه استوانه ای دارند و تبادل دما از طریق کویل ها انجام می شود.

دستگاه های مرتبط: ایر واشر، اواپراتور، کندانسور

طرز کار منابع کویل دار و تحت فشار

آشنایی با طرز کار منابع کویل دار و تحت فشار

طرز کار منابع کویل دار و تحت فشار

آب داغ و بخار پس از اینکه با بویلر و دیگ های بخار تولید شد. توسط پمپ های سیرکولاتور به کویل ها ورود می کنند. آب سرد لوله کشی شهری نیز با استفاده از شیرهای یک طرفه وارد مخزن می شوند. در این حالت به علت اختلاف دمای آب داخل کویل ها و مخزن تبادل دما انجام می شود.

هنگامی که آب مخزن در مجاورت لوله ها قرار می گیرد، دمای آنها به بیشتر از 50 درجه می رسد و توسط شیرهای خروجی قابل استفاده می شوند. آب داخل لوله های مسی با از دست دادن دوباره دما به دیگ بخار بازگردانده می شوند و این سیکل ادامه دار می شود.

انواع منبع کویلی

به علت ویژگی های متفاوت در منابع حرارتی، منابع کویل دار و تحت فشار در انواع متفاوتی تولید می شوند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، منبع کویلی به دو دسته کلی ایستاده و افقی تقسیم می شود. تفاوت این دو منبع در نحوه نصب بدنه استوانه ای آنها می باشد. وگرنه اجزای آنها یکسان می باشد. شما طبق محل نصب و مقدار فضا برای قرار دادن منبع می توانید یکی از این منابع را خریداری کنید. در تقسیم بندی دیگر، منابع کویل دار براساس حالت نصب و قرارگیری کویل ها در دو دسته کویل حلزونی و u شکل قرار می گیرند.

دستگاه های مرتبط: کویل صنعتی بخار و آبگرم، یونیت هیتر بخار و آبگرم

منبع کویلی u شکل

منبع کویلی u شکل

منبع کویلی u شکل

همانطور که از اسم این منابع کویل دار و تحت فشار مشخص است، کویل به شکل حرف u در داخل منبع قرار می گیرد. تعداد کویل ها نیز براساس نیاز تعیین می شوند که معمولا بیشتر از یک لوله به کار می رود. از مهم ترین علت های استفاده از این نوع کویل ها افزایش عملکرد و راندمان دستگاه می باشد. زیرا در صورت خرابی در لوله عملکرد، منبع با مشکل مواجه نخواهد شد و آب داغ و گرم داخل کویل ها جریان خواهند داشت و گرما را فراهم می کند.

منبع کویل دار حلزونی شکل

در کویل های حلزونی شکل آب داغ در یک لوله حلزونی شکل جریان دارد. این امر موجب می شود، تا آب سرد درون مخزن گرم شود. یکی از معایب منابع کویل دار حلزونی این است که در صورت خرابی لوله، عملکرد دستگاه با مشکل روبرو می شود. چرا که فقط یک کویل حلزونی شکل داخل بدنه قرار دارد. بنابراین با ایجاد اختلال در آن، عبور جریان آب داغ و بخار بویلر امکان پذیر نخواهد بود.

دستگاه های مرتبط: میکسر استنلس استیل، مخازن استنلس استیل

منبع آب به آب و بخار به آب

منبع آب به آب و بخار به آب

منبع آب به آب و بخار به آب

با توجه به چگونگی تامین انرژی و حرارت مورد نیاز، برای افزایش دمای آب داخل لوله ها می توان انها را به دو دسته آب به بخار و بخار به آب قرار داد. همانطور که از نام این دو دسته پیداست، منبع آب به آب گرمای مورد نیاز برای گرم شدن آب درون لوله ها را توسط آب گرم تامین می کند. همچنین اگر از بخار برای گرم شدن آب استفاده شود، بخار به آب گفته می شود.

منبع دو کویلی

این نوع منبع دارای 2 مخزن کویل می باشد. وجود این دو منبع به علت این است که یکی از مخازن به سیستم گرمایشی خورشید و مخزن دیگ به دیگ اتصال پیدا کند. در این شرایط اگر انرژی خورشیدی نتواند آب را به خوبی گرم کند، دیگ بخار انرژی گرمای مورد نیاز را فراهم می کند.

اجزای منابع کویل دار و تحت فشار

منابع کویل دار و تحت فشار، دارای اجزای مختلفی در ساختار آن می باشد. مهم ترین اجزای ان شامل موارد زیر است:

  1. بدنه استوانه ای: اصلی ترین بخش منبع کویلی بدنه ی استوانه ای آن است. برای افزایش استحکام و مقاومت آن در برابر فشار و خوردگی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. بدنه های منبع کویل دار به دوصورت ایستاده یا افقی می باشند.
  2. کویل: کویل یا مجموعه ای از لوله های مسی، از مهم ترین اجزای این منبع می باشند. این لوله های مسی وظیفه عبور آب داغ و بخار از بویلر را برعهده دارند، تا دمای آن به آب سرد درون منبع منتقل شود. همانطور که گفتیم کویل ها در دو نوع U شکل و حلزونی می باشند که تعداد آن ها بسته به نیاز متفاوت است.
  3. دریچه بازدید منبع کویل دار: خوشبختانه تعمیر منابع کویل دار آسان است، به همین علت در کویل دریچه روی بدنه قرار گرفته شده، تا تعمیر و شستشو و بررسی وضعیت آن به راحتی صورت بگیرد.

مزایای منابع کویل دار

این منابع حرارتی با کاربرد بی نظیری که دارد موجب شده است که مزایای بی شماری نسبت منبع دوجداره داشته باشد. از مهم ترین مزایای منابع کویل دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشو و نظافت اسان
  • تعمیر بی دردسر به علت وجود فقط یک منبع و جداسازی ان پس از ترکیدگی و خرابی
  • افت حرارتی پایین به علت استفاده از مجموعه ای از لوله های مسی
  • تنوع بالای منبع (ایستاد و افقی)
  • قابل استفاده در محیط هایی با ابعاد و ظرفیت های متفاوت
  • عدم بروز مشکل در پروسه تولید آب گرم با خرابی لوله ها
قیمت منابع کویل دار و تحت فشار

قیمت منابع کویل دار و تحت فشار

قیمت منابع کویل دار و تحت فشار

قیمت منبع کویلی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. این فاکتورها شامل مواردی اعم از ظرفیت مخزن، نوع، تعداد کویل ها (یو شکل یا حلزونی)، جنس بدنه و کیفیت می باشد. شما می توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان داتیس کار ارتباط بگیرید. داتیس کار منابع کویل دار را با آخرین استانداردها به فروش می رساند. تنوع بی نظیر این مجموعه به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش خیال شما را از محصول خریداری شده راحت می کند.

نتیجه گیری

منابع کویل دار یکی از تجهیزات کارآمد برای تولید آب گرم در مصارف خانگی و صنعتی هستند. منابع با مزایای متعددی از جمله شستشوی آسان، تعمیر بی دردسر، افت حرارتی پایین، تنوع بالا و عدم بروز مشکل در صورت خرابی لوله ها، به انتخابی ایده‌آل تبدیل شده‌اند. در این مقاله به بررسی جامع منابع کویل دار، از جمله نحوه عملکرد، انواع، اجزا و مزایای آنها پرداختیم. همچنین نکاتی راجع به انتخاب و خرید منبع کویل دار ارائه شد. شما با خرید از مجموعه داتیس کار می توانید بهترین خرید و قیمت را تجربه کنید.

سوالات متداول درباره منابع کویل دار و تحت فشار

  1. اجزای منبع کویل دار کدامند؟
    بدنه استوانه ای، کویل، دریچه بازدید، عایق حرارتی، شیر تخلیه، ترموستات، اتصالات اجزای منبع کویل دار می باشند.
  2. مزایای منابع کویل دار و تحت فشار نسبت به منابع دوجداره چیست؟
    مزایای منبع کویل دار نسبت به منبع دو جداره شامل شستشو و نظافت آسان، تعمیر بی دردسر، افت حرارتی پایین، تنوع بالای منبع (ایستاده و افقی)، عدم بروز مشکل در پروسه تولید آب گرم با خرابی لوله ها و قابل استفاده در محیط هایی با ابعاد و ظرفیت های متفاوت می باشد.
  3. انواع منابع کویل دار و تحت فشار کدامند؟
    برخی از انواع منابع کویل دار و تحت فشار شامل منبع کویل ایستاده، منبعع کویل دار افقی، منبع کویلی U شکل، منبع کویلی حلزونی و… می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دوازده =