مقالات

کارکرد برج خنک کننده چیست؟

نحوه عملکرد برج خنک‌کننده

برج خنک‌کننده یا کولینگ تاور دستگاهی است که از جنس های مختلفی نظیر سیمان و فایبرگلاس و … تولید یا ساخته می شود. کاربرد برج خنک‌کننده در صنعت خارج کردن گرمای به وجود آمده در فرآیندها، ماشین ها و دستگاه های صنعتی است، نحوه عملکرد برج خنک‌کننده به این صورت است که با استفاده از آب در حال جریان در این برج ها و تبخیر آن گرمای سیستم را به اتمسفر انتقال می دهند و در آخر آب خنک را به سیستم برمی گردانند. برای آشنایی با برج خنک‌کننده و عملکرد کولینگ تاورها و اطلاع از فروش برج خنک کننده سانتریفیوژ با ما در این مقاله همراه باشید.

 

کارکرد برج خنک‌کننده چیست و آیا از این برج ها فقط در صنایع استفاده می شود؟

در حقیقت وظیفه برج خنک‌کننده، خنک کردن آب و فراهم کردن آن برای حذف گرمای ماشین آلات در حال کار است. ماشین آلاتی از قبیل چیلرهای جذبی و تراکمی، دیگ های بخار در صنایع سنگین، دستگاه تزریق پلاستیک، کوره های القایی، دیگ های تقطیر مورد استفاده و توربین های گازی که نسبت به موارد دیگر احتیاج بیشتری به برج خنک‌کننده(cooling tower)  دارند.

اکثر ماشین آلات سردکننده امروزی بر پایه علوم ترمودینامیک و انتقال حرارت کار می کنند. کولینگ تاورهای صنعتی(برج خنک‌کننده صنعتی) از مهم ترین ماشین های خنک‌کننده در صنعت هستند که با بهره‌گیری از عمل تبخیر و انتقال حرارت و انتقال جرم سیستم های مختلف را خنک می کنند.

جنس بدنه این برج ها با توجه به شرایط محیط اقلیمی که این برج ها بکار برده می شوند ممکن است از بدنه ای بتنی، فلزی و یا فایبرگلاس تهیه شوند. به طور معمول عملکرد برج خنک‌کننده به گونه ای است که میزان بالایی آب مصرف می کند و حتی گاهی می توانند برای شهرهای اطراف این صنایع کمبود آب ایجاد کنند البته در برخی موارد برای کاهش میزان مصرف آب از برج های مداربسته استفاده می کنند که بسیار تاثیر گذار است.

کارکرد کولینگ تاور به گونه ای است که همواره درصدی از آب (3 تا 5 درصد) را در حین خنک کردن سیستم تبخیر می کند. تامین آب جبرانی (make up) برای مصرف کولینگ تاور ها در سیستم های بسته  به خوبی امکان‌پذیر است. از دیگر فواید این سیستم های بسته عدم رسوب گذاری است که در سیستم های بسته همیشه رخ می دهد و زدودن آن یک مشکل زمان بر است.

 

انواع برج خنک‌کننده (Cooling Tower)

  • برج جریان طبیعی
  • القایی تک جریان
  • جریان اجباری
  • جریان القایی
  • برج جریان القایی
  • برج بدون پکینگ

 

اجزای برج خنک‌کننده

شوفاژکار

اخیرا برج های خنک‌کننده کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از قبیل  فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه های توزیع برق، کارخانه تولید قند و رب گوجه و… پیدا کرده اند.

استفاده از برج خنک‌کننده در صنایع به همان میزان مهم است که استفاده از تجهیزات دیگر برای انجام فرایندهای مختلف، زیرا عدم وجود کولینگ تاورها موجب از کار افتادن کل سیستم به دلیل گرمای بالای ایجاد شده می شود.

اجزای تشکیل دهنده برج خنک‌کننده (cooling tower parts) شامل قطعات مختلفی بوده که هر قطعه وظیفه معینی  را در ایفای نقش برج بر عهده دارند. برج های خنک‌کننده از دو بخش اجزای اصلی و فرعی تشکیل می شود:

 

بخش اجزای اصلی:

فن ها،حوضچه آب سرد یا بیسین برج خنک‌کننده، پنل که به آن اصطلاحا دیوار نیز گفته می شود، فن استک یا گلویی پروانه، ستونی نگهدارنده، لوور یا ورودی هوای تازه است.

 

بخش اجزای فرعی:

پرکن ایجاد سطح، المیناتور، آبگردان یا اسپرینکلر و … است تشکیل شده اند. برج خنک‌کننده بتنی بیستر برای نیروگاه گازی و نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی کاربرد دارد. برج خنک‌کننده خانگی در شکل و مقیاس بسیار کوچک‌تر از برج‌های خنک‌کننده صنعتی برای چیلرهای آب خنک استفاده میشوند.

برج خنک‌کننده مخروطی (Round cooling tower)  که به آن “کولینگ تاور گرد” نیز می گویند دارای ظاهری به شکل استوانه کونیک (مخروط شکل) است. این برج  در دسته‌بندی برج‌های مدار باز(مرطوب) قرار گرفته و به عنوان برج خنک‌کننده چیلر در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که ظرفیت آن 5 تن تبرید الی 1250 تن تبرید است.

 

بهترین قیمت‌ خرید کولینگ تاور در بازارهای داخلی

قیمت فروش برج خنک‌کننده یا کولینگ تاورها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت کولینگ تاورها کیفیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در تولید برج خنک‌کننده است.

عامل دیگر کیفیت الکتروموتور، کیفیت و قیمت پکینگ برج خنک‌کننده، جنس بدنه برج، مکعب یا گرد بودن برج، قالبی بودن یا نبودن پنل برای تولید بدنه برج خنک‌ کننده فایبرگلاس، جنس قطره گیرهای مورد استفاده در برج خنک‌کننده و همچنین چکه گیر و جنس اسپرینکلر و ظرفیت برج که از دامنه 20 تا 3000 تن متغیر بوده و بسیاری عوامل دیگر از قبیل مونتاژ یا دمونتاژ بودن کولینگ که به اندازه قالب ها و ظرفیت دستگاه بستگی دارد، تمامی عوامل ذکر شده در قیمت برج تاثیر گذاراند.

متخصصین برای قیمت گذاری و تعیین برآورد هزینه های مورد نیاز جهت طراحی و ساخت کولینگ تاورها عوامل مختلفی را در نظر می گیرند از جمله کیفیت نوع مواد اولیه در ساخت برج، نیروی انسانی لازم برای تولید برج، زمان مورد نیاز برای ساخت برج خنک‌کننده که سه اصل مهم و تاثیر گذار برای قیمت گذاری برج هستند.

سخن اخر

شرکت داتیس کار در زمینه ساخت و تولید و انواع سیستم سرمایشی از جمله فروش چیلر هوا خنک ، ایرواشر ، برج خنک‌کننده و … با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خدماتی مطلوبی را برای شما عزیزان به همراه دارد.
مشاوره داتیس کار

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *