مقالات

چیلر چیست؟ و بررسی انواع آن

چیلر چیست؟ و بررسی انواع آن

چیلر (دستگاه گردش آب خنک کننده) یک اصطلاح کلی برای دستگاه تبدیل دمای گرم به دمای سرد است. این دستگاه علاوه بر حفظ دمای دستگاه های مختلف صنعتی و ابزار آلات آزمایشگاهی، تجهیزات و دستگاه ها در سطح ثابت، برای تهویه ساختمان ها و کارخانجات نیز کاربرد دارد. از آن به عنوان “chiller” یاد می شود زیرا اغلب برای خنک کردن استفاده می شود. ما در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع این سیستم و کاربرد و به طور کلی اینکه chiller چیست بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع چیلر صنعتی (بر اساس نوع کندانسور)

انتخاب مناسب انواع چیلر صنعتی برای خنک ‌سازی فضا می‌ تواند هزینه ها‌ را کاهش دهد، زمان خرابی را به حداقل برساند و راندمان عملیاتی را بهبود بخشد.
دو نوع عمده از سیستم های خنک کننده صنعتی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: هوا خنک، آب خنک . بیایید نگاهی دقیق تر به هر دو بیاندازیم:

انواع چیلر آب خنک

چیلر آب خنک رایج ترین انواع این دستگاه ها هستند که از آب یک برج خارجی برای خنک کردن مبرد گازی در کندانسور استفاده می کنند. مبرد پس از دفع گرمای خود، تغییر فاز داده و به مایع تبدیل شده و مجدداً در سیستم به گردش در می آید.

جوانب مثبت : 

  • عموما کارایی بیشتری نسبت به نوع هوا خنک دارند
  • نسبت به سیستم های خنک کننده هوا عملکرد آرام تری دارند
  • برای ایجاد سرمایش در مقیاس کوچک و تجاری مناسب هستند
  •  نوع قابل حمل آن ها برای تاسیسات با محدودیت فضا در دسترس هستند

 

انواع چیلر هوا خنک

دستگاه های هوا خنک از هوای محیط برای دفع گرما از مبرد و گردش مجدد استفاده می کنند. علاوه بر این، فن های هوا متصل به دستگاه وظیفه سرعت بخشیدن به فرآیند خنک کننده را برعهده دارند.

جوانب مثبت : 

  • بسته به اندازه و ظرفیت خود برای خنک سازی در مقیاس کوچک و تجاری در دسترس هستند.
  • نصب و نگهداری آن ها نسبت به سیستم های خنک کننده با آب ارزان تر است
  • گرمای خارج شده را می توان برای گرم کردن تاسیسات در دوره های سرد استفاده کرد که باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی اضافی می شود.

 

مقایسه دستگاه های هوا خنک و آب خنک

انواع-چیلر-جذبی

در حالی که اجزای سبستم های هوا خنک و آب خنک اکثراً یکسان هستند (کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و کمپرسور)، تفاوت اصلی در نحوه خنک شدن مبرد است.

در یک دستگاه هوا خنک، مبرد داغ وارد شده به کندانسور در معرض هوای اتمسفر قرار می گیرد که قبل از اینکه به حالت مایع متراکم شود، گرما را دفع می کند. از سوی دیگر، در سیستم آب خنک، گاز مبرد داغ به مبدل حرارتی یا کندانسور آب خنک فرستاده می شود و مبرد با استفاده از آب برج خنک کننده خنک می شود.

به طور کلی دستگاه های هوا خنک کارایی بسیار بالاتری نسبت به نوع آب خنک دارند. استفاده از هر دو این سیستم ها نیز نیازمند رعایت موارد خاصی است. بنابراین در هنگام نصب و استفاده، بهتر است از مشاوران آگاه کمک بگیرید تا نیازمند مراجعه به تعمیر کار نباشید.

طبقه بندی انواع CHILLER ( بر اساس نحوه عملکرد )

سیستم های خنک کننده صنعتی را می ‌توان بر اساس روشی که مبرد در داخل سیستم حمل می ‌کند، به دو نوع «چیلر تراکمی» یا «چیلر جذبی» دسته ‌بندی کرد. نگاهی دقیق تر به نگاهی دقیق تر به شیوه کار این دو سیستم بیندازیم.

 

نوع تراکمی

انواع چیلر تراکمی از یک کمپرسور برای پمپاژ مبرد استفاده می کنند که گرمای ناخواسته را از یک فرآیند استخراج می کند. اجزای سیستم مانند نوع جذبی است. ما یک اواپراتور، یک کندانسور و یک واحد انبساط داریم. با این حال، هیچ محیط جاذب در واحد وجود ندارد.

نوع جذبی

بر خلاف سیستم های تراکمی، انواع چیلر جذبی از یک منبع گرما برای انتقال مبرد در اطراف سیستم برای خنک سازی استفاده می کنند. اجزای سیستم مانند دستگاه خنک کننده تراکمی است اما به جای کمپرسور جاذب، پمپ و ژنراتور وجود دارد. آب یا بخار گرم شده به بازسازی محلول جذب کمک می کند.

 

قیمت انواع چیلر در صنعت

انواع-چیلر-تراکمی

قیمت انواع این دستگاه ها با توجه به کارایی و میزان تبدیل انرژی متفاوت است. به طور کلی chiller هوا خنک نسبت به نوع آب خنک قیمت بیشتری دارند. قیمت انواع چیلر جذبی نسبت در مقایسه با قیمت انواع چیلر خنک کننده تراکمی کمی بیشتر است علت این امر کارایی بیشتر سیستم های جذبی است.

سیستم های خنک کننده جذبی تقریباً در تمامی صنایع مورد استفاده هستند. قیمت انواع چیلر های ساختمانی نیز که معمولاً از نوع هوا خنک می باشند بسیار مناسب است. در برخی موارد شاهد به وجود دستگاه های خنک کننده آب خنک نیست در ساختمان ها می باشیم.

قطعا اگر سیستم های هوا خنک یا آب خنک را از مراکز معتبر خریداری کنید علاوه بر دریافت گارانتی از تخفیف های فوق العاده زیادی که فروشنده نهایی برای شما در نظر گرفته است برخوردار خواهید شد.

خرید چیلر

برای خرید انواع chiller می توانید کارشناسان فروش داتیس کار کمک بگیرید. این افراد اقدام به فروش عمده و جزئی انواع سیستم های خنک کننده و لوازم مرتبط با آن ها می کنند.یکی از انواع سیستم های گرمایش و سرمایش هواساز است.

اگر مشکلی در زمینه کارایی و چگونگی استفاده از این دستگاه ها داشتید، می توانید به مشاوران داتیس کار مراجعه کنید. خرید اینترنتی انواع سیستم خنک کننده می تواند هزینه های رفت و آمد شما را کاهش دهد.

مشاوره با کارشناسان فروش این مجموعه می تواند راهی برای پاسخگویی به سوالات متداول شما از جمله “چیلر چیست و چگونه کار می کند” و “نحوه کار چیلر” و ” چیلر چیست و چه کاربردی دارد”و فروش مینی چیلر و فروش چیلر باشد. در صورت نیاز می توانید از آن ها بخواهید به معرفی انواع چیلر اقدام کنند تا نیاز شما با توجه به کسب و کار تان رفع شود.

مشاوره داتیس کار

5/5 - (2 امتیاز)

یک فکر در مورد “چیلر چیست؟ و بررسی انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *